Tema anualǎ: Când,cum şi de ce se întâmplǎ?
Tema proiectului: ”În lumea celor care nu cuvântǎ”
Subtema proiectului: Animale domestice şi sǎlbatice
Grupa: mijlocie
Scopul zilei: Consolidarea cunoştintelor acumulate despre animale domestice,animale sǎlbatice,modul lor de viaţǎ, hranǎ, puii lor şi adǎpostul lor.
Scenariul zilei
Copiii au sesizat cǎ afarǎ, la intrare, este un cǎţel. Au intrat în grǎdiniţǎ şi au întrebat al cui este cǎţelul. Bogdan a venit în faţǎ şi a spus cǎ al lui este cǎţelul şi cǎ în fiecare dimineaţǎ îl însoţeşte la grǎdiniţǎ şi îl aşteaptǎ pânǎ când iese. A mai spus cǎ este prietenul lui cel mai bun şi cǎ îl are de când s-a nǎscut.
Activitǎţi liber alese
Le-am adresat copiilor urmǎtoarele întrebǎri:
1 Aveţi cǎţei acasǎ?
2 Ce alte animale domestice mai cunoaşteţi?
3 Aţi fost în pǎdure?Ce animale sǎlbatice aţi vǎzut?
4 Dar alte animale sǎlbatice mai cunoaşteţi?
Dupǎ ce au rǎspuns la întrebǎri, copiii şi-au ales activitǎţile pe centrele deschise, care vor fi descrise în continuare:
a) La Bibliotecǎ ,copiii vor cǎuta animale domestice şi sǎlbatice în revistele şi cǎrţile pe care le au la dispoziţie şi în atlasul cu animale(imagini).
b) La Construcţii:”Adǎposturi pentru animale”.
c) La Stiinţǎ, copiii vor rezolva diverse sarcini pe fişele de lucru primite.
Dupǎ desfǎşurarea activitǎţilor de la centrele de interes, se analizeazǎ produsele obţinute, copiii înţelegând eficienţa muncii lor pe centre.
În scenariul zilei urmeazǎ:
Activitǎti de dezvoltare personalǎ
1 Intâlnirea de dimineaţǎ:-Bun venit în lumea jocului(primirea copiilor)
-Suntem toţi la grǎdiniţa? (prezenta copiilor)
-Astǎzi este...(calendarul naturii)
-“Fǎ la fel ca mine!”(Gimnasticǎ de înviorare)
2 Rutinǎ: -Singurel mǎ spǎl pe mâini
-Am învǎţat sǎ mǎnânc singur(Gustarea)
3 Tranziţia: Joc cu text şi cânt:”Rǎţuştele mele”
“Ce petrecere frumoasǎ!”
Activitǎţi pe domenii experienţiale
-Activitate integratǎ(DS,DOS,DEC):
“În lumea celor care nu cuvântǎ”
“Cine ştie câstigǎ”-joc-concurs,
“Animale domestice şi sǎlbatice”-colorare,aplicatie,
”Graiul animalelor”-repetare
Activitǎţi liber-alese:
1 Joc de atenţie:”Plimbǎ bomboana”
2 Joc liniştitor:”În ţara tǎcerii”
Dupǎ terminarea activitǎţilor se realizeazǎ finalitatea zilei prin organi-
zarea unei expoziţii pe diferite suporturi şi locuri din clasǎ.
PROIECT DE ACTIVITATE
Activitate pe domenii experienţiale:Activitate integratǎ
Tema:”În lumea celor care nu cuvântǎ”
“Cine stie câştigǎ”-joc-concurs,
“Animale domestice şi sǎlbatice”-colorare,aplicaţie
”Graiul animalelor”-repetare
Tipul:consolidare şi verificare a cunoştinţelor
Forma de realizare:Joc-concurs,aplicaţie
Scopul activitǎţii:Verificarea şi consolidarea cunoştinţelor copiilor despre animale , modul de viaţǎ, hranǎ , puii şi adǎpostul lor.
Obiective operaţionale:
a)Cognitive:
1 Sǎ recunoascǎ animalele domestice şi sǎlbatice;
2 Sǎ aşeze siluetele animalelor pe planşǎ;
3 Sǎ asocieze corect animalele cunoscute , puii fiecǎruia.
4 Sǎ cunoascǎ al cui este glasul animalelor;
5 Sǎ ghiceascǎ animalul;
6 Sǎ precizeze povestea din care face parte;
7 Sǎ rezolve sarcinile din fişa de lucru;
8 Sǎ selecteze ustensilele de lucru;
9 Sǎ lipeascǎ cât mai estetic elementele primite;
10 Sǎ cânte cântecul cu intonaţie.
b) Motrice:
1 Sǎ mânuiascǎ materialele primite
2 Sǎ participe activ la jocurile cu text şi cânt
c)Afective:
1 Sǎ se implice afectiv în activitate
Sarcina didacticǎ:Sǎ denumeascǎ animalele domestice,sǎlbatice şi sǎ precizeze hrana animalelor, asocierea puilor animalelor.
Regulile jocului :
1 Deplasarea reprezentanţilor din cele douǎ echipe pe un fond muzical ;
2 Rezolvarea sarcinilor fişei ;
Elemente de joc :întrecerea, jocul, bǎtai din palme, aşteptarea, aplauze, aşezarea siluetelor pe planşǎ, recompensa.
Strategii didactice:
1 Metode şi procedee:conversaţia,exerciţiul,demonstraţia,explicaţia, descrierea,problematizarea,turul galeriei;
2 Materiale şi mijloace auxiliare: - planşa reprezentând curtea omului şi pǎdurea
-siluete cu animale
-coli de hârtie
-hârtie glacee
-pastǎ de lipit
3 Forma de organizare: frontal, individual şi în grup.
Resurse umane ,temporale şi bibliografice:
• Umane:educatoarea şi copiii din grupǎ.
• Temporale:20 minute
• Bibliografice:***Curriculum pentru învǎtǎmântul preşcolar(2008) M.E.C.T.,Bucureşti
Desfaşurarea activitǎţii
Evenimentul didactic Conţinutul ştiinţific Metode şi procedee Evaluarea
1 Pregǎtirea climatului
psiho-afectiv
necesar -Asigurarea condiţiilor necesare unei bune desfǎşurǎri a activitǎţii.
-Aşezarea materialelor didactice pentru activitate şi mǎsuţele în trei grupuri.
2 Introducerea în activitate
Se face prin apariţia unui pachet pe care l-a adus poştaşul. Acesta este însoţit de o scrisoare pe care o voi citi copiilor:
“ DRAGI COLEGI,
Numele meu este Alexandra şi sunt o colega de la grǎdiniţa “GULLIVER”. V-am trimis drept cadou o cutie cu material didactic pentru a realiza jocul “Cine ştie câştigǎ”.
Vǎ urez succes!
Alexandra”
Copiii sunt bucuroşi de surprizǎ.
Conversatia
Povestirea
Observarea comportamentelor copiilor
3. Anunţarea temelor şi prezentarea conţinuturilor
Activitatea se va desfăşura frontal şi apoi pe două grupe.
Vom realiza jocul “Cine ştie câştigǎ” apoi vom colora, vom lipi şi vom repeta cântecul “Graiul animalelor”
Conversaţia
Explicaţia
Exerciţiul
4. Explicarea jocului
În primul rând vom desfǎşura concursul.
Voi împǎrţi copiii în douǎ echipe: veveriţele şi pisicuţele.
Câte un reprezentant din fiecare echipǎ va veni la mǎsuţa educatoarei şi va trage un plic. Împreunǎ cu echipa va încerca sǎ rezolve sarcina trasatǎ.
Explicaţia
5. Jocul de probǎ
Pe rând copiii din ambele echipe vor veni la masa educatoarei şi vor rǎspunde la întrebare. Fiecare rǎspuns corect primeşte o bulinǎ roşie.
Explicaţia
Conversaţia Individualǎ
Frontalǎ
6. Desfǎşurarea jocului
PROBA 1:
a)Cautǎ silueta animalului domestic şi aşeazǎ-l pe planşă
b)Cautǎ silueta animalului sǎlbatic şi aşeazǎ-l pe planşǎ.
PROBA 2:
a)Cautǎ puiul şi aşeazǎ-l pe planşǎ (animal domestic)
b)Idem(Animal sǎlbatic)
PROBA 3:
a)Ghiceşte şi aratǎ silueta acelui animal care a fost pǎcǎlit de vulpe.
b)Ghiceşte şi aratǎ silueta acelui animal care a plecat de acasǎ sǎ aducǎ mâncare iezişorilor.
PROBA 4:
a)A cui hranǎ este? (morcov, nuci)
b)A cui hranǎ este? (iarbǎ, oase)
PROBA 5:
a)Cine face aşa?(Vaca)
b)Cine face aşa?(Porcul)
Explicatia
Exerciţiul
Formativǎ
Aprecieri individuale şi de grup
7. Tranziţie
Vom executa mişcǎrile sugerate de jocul cu text şi cânt:”Rǎţuştele mele” Exerciţiul
8. Asigurarea retenţiei şi a transferului
Se realizeazǎ prin activitate practicǎ .
-Copiii se vor aşeza la cele douǎ grupuri de mese şi vor lipi animale domestice şi sǎlbatice
-Se executǎ miscǎri de încǎlzire a mâinilor.
-Se execută lucrările de către copii pe un fond muzical.
-Se dau indicaţii frontale şi individuale.
În final vom cânta cântecul”Graiul animalelor” Demonstraţia
Explicaţia Observarea sistematicǎ
10 Evaluarea performanţei Aprecierea lucrǎrilor se va face prin metoda ”Turul galeriei”. Criteriile în aprecierea lucrǎrilor:
-Acurateţea
-Creativitatea Turul galeriei Aprecieri individuale
11 Incheierea jocului -Fac aprecieri asupra modului în care s-au comportat copiii.
-Copiii vor fi recompensaţi cu bomboane. Conversaţia Aprecieri frontale
PROIECT DE ACTIVITATE
Denumirea activitǎţii:Jocuri şi activitǎţi recreative
Tema:Joc de atenţie:”Plimbǎ bomboana”
Joc liniştitor:”In ţara tǎcerii”
Scopul activitǎţii:Crearea unei atmosfere de bunǎ dispoziţie,destindere şi relaxare.
Obiective operaţionale:
-sǎ meargǎ pe un traseu stabilit fǎrǎ a scǎpa bomboana din lingurǎ;
-sǎ loveascǎ balonul aflat la o înǎlţime corespunzǎtoare;
-sǎ se deplaseze în linişte;
Obiective educaţionale:
-educarea disciplinei, atenţiei, îndemânǎrii;
-educarea relaţiilor de colaborare între copii.
-respectarea regulilor jocurilor.
Strategii didactice:
• Metode şi procedee:conversaţia, explicaţia, exerciţiul, jocul.
• Material didactic:linguriţe, bomboane, scaune.
Material bibliografic:-“Carte de jocuri pentru cei mici”,Editura Tineretului
Etapele activitǎţii Conţinutul ştiinţific Strategii didactice Evaluare
1. Captarea atentiei Dupǎ atâta muncǎ, acum o sǎ ne şi jucǎm. Voi ştiţi multe jocuri.Îmi spuneţi vă rog ce jocuri ştiţi? Conversaţia
2. Anunţarea temei M-am gândit sǎ ne jucǎm urmǎtoarele jocuri:”Plimbǎ bomboana”,”Loveşte balonul”,”În ţara tǎcerii”.
3. Explicarea jocului -Pe o linie trasatǎ pe covor vom merge ţinând o lingurǎ în care am pus o bomboanǎ. Trebuie sǎ fim atenţi sǎ nu scǎpǎm bomboana din lingurǎ. Cei care o vor scǎpa primesc o pedeapsa. Acum sǎ începem sǎ ne jucǎm.
Dupǎ un timp se schimbǎ jocul.
-Ultimul joc: aşezati pe covor, copiii formeazǎ un cerc.În mijlocul cercului stǎ un copil care este”pǎzitorul tǎcerii”.Acesta cheamǎ la el un copil, care fǎrǎ sǎ facǎ zgomot, trebuie sǎ se ridice şi sǎ traverseze cercul dintr-o parte în alta. În timp ce copilul traverseazǎ, atât “pǎzitorul tǎcerii”, cât şi ceilalţi copii fac tot felul de gesturi şi figuri distractive care sǎ-l determine sǎ râdǎ.
Dacǎ copilul reuşeste sǎ parcurgǎ drumul respectând condiţiile, devine”pǎzitorul tǎcerii”. Copilul care nu reuşeste îşi reia locul în cerc.
Explicaţia
Exerciţiul
Jocul
4. Incheierea activitǎţii Se fac aprecieri generale şi individuale asupra desfǎşurǎrii activitǎţii. Aprecieri verbale.
